Foto: Didde Elnif
SPOT er ikke kun en musikfestival. Det er også stedet, hvor der bliver sat spot på de vilkår musikken opererer under. SPOT 2008 vil gennem 10 seminarer tage det kunstneriske og kommercielle fokus anno 2008 under behandling.
På seminarerne vil man bl.a. kunne opleve en af Englands kendteste musikkritikere,
Neil McCormick tage fat på spørgsmålet om de globale superstjerners æra er ved at rinde ud, nu hvor bl.a. internettet og talentshows på tv har skubbet ved musikkens kanaler for eksponering. - Men hvad der er dårligt for ”business” er måske godt for musikken?, filosoferer McCormick, der voksede op med U2 som venner og i 2006 stod for verdens bedst sælgende musikbog ”U2 by U2”.
Niel McCormick
|
Man vil også kunne møde britiske
Stephen King, som siden 1980 været administrerende direktør i flere forskellige succesrige managements i England – bl.a. Creation sammen med
Alan McGee. I dag repræsenterer han bl.a. kunstnere som David Gray, Damien Rice og The Klaxons. King er med i seminarpunktet
“My Way, The Old Way, The Radiohead Way, or The (Digital) Highway?”, hvor der ses på nye aftaletyper: Bl.a. lanceringen af Radioheads nye album (virkede det?), nye måder at finansiere bands på - og de omdiskuterede 360-graders aftaler.
I samme tråd vil den amerikanske forfatter
Moses Avalon betragte branchen med et skarpt falkeblik i seminaret,
360 DEGREES – hot or not? Over hele verden, også i Danmark, taler man om 360 graders-vendingen, men trods det kniber det med nye tiltag i den danske pladebranche.
Den britiske DJ, journalist og forfatter
Dave Haslam er keynote speaker, når tidens kommercielle skift fra plade- til livescene sættes under lup. Haslam er fra Manchester, kender Madchester-scenen indgående og har skrevet flere musikbøger – bl.a. ”Not Abba; the Real Story of the 1970s”. Hans keynote speech leder op til debat om skismaet mellem kommerciel udvikling og kunst: der ses på udvikling af turnésponsoraterne, hvordan der indgås tunge deals med de mest markante venues – og hvordan vi bevarer det kunstneriske fokus ude på scenerne. I panelet deltager bl.a.
H.C. Smed, som siden 2006 har været aftalechef på Roskilde Festival, samt Tuborg sponserchef,
Peter Merlung Giacomello Desuden vil et panel bestående af centrale danske musikaktører som
Torben Johansen (Sony BMG),
Nick Foss (Copenhagen Records)
og
Lewis Colsten (Playground Music) m.fl., - under titlen
”A&R – fortid, nutid og fremtid” debattere behovet for A&R’s i en højteknologisk tidsalder. Og fremtrædende danske musikaktører fra musikorganisationer og -fagforeninger, pladeselskaber, booking-selskaber og managements vil i to sessions fokusere på fordele og ulemper ved de
”Nye forretningsmodeller i musikbranchen”.
|
|
|
|
Moses Avelon
|
Vi stopper ikke her. Under kyndig ledelse af
Lene Johansen (DR Deadline / DR Orientering) vil tre kulturpolitikere,
Pernille Frahm (SF),
Rabih Azad-Ahmad (B),
Troels Christensen (V) stille skarpt på kulturpolitikken – set i lyset af Public Service og kunststøttestruktur. Ligesom de også tager fat på spørgsmålet om hvorvidt de aktuelle dagpengeændringer er en forringelse af livsvilkår eller et kærligt og fortjent skub?
Herudover vil to af SPOT Festivalens orkestre/solister blive anmeldt af nordiske journalister, der overværer festivalen. Musikerne og anmelderne krydser klinger med publikum, der inviteres til at deltage i diskussionen. MyMusik vil præsentere en international lancering af projektet BandBase. Og punktet
”Hele vejen rundt” – med bl.a. forfatteren og debattøren
Henrik Marstal og
Jacob Sørensen fra Copenhagen Records opsamler i en diskussion de forskellige internationale og danske vinkler på viften af forretningsmodeller i musikbranchen.
Se hele seminarprogrammet
her.